Friday, September 19, 2014

Anak-anak permata hatiku

Assalamualaikum semua. Semoga semua yang membaca dikurniakan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezeki.
Saya nak kongsi cerita SET KANAK-KANAK SHAKLEE untuk anak-anak permata hatiku..


Saya sebelum ni tidak begitu peka tentang keperluan zat yang penting untuk anak saya. Asalkan anak cukup makan dah memadai bagi saya. Rupanya saya salah.

Bermula dengan join sebagai ahli Shaklee, baru saya belajar mengenal erti keperluan penting untuk tumbesaran anak-anak saya. Saya mula berikan set lengkap ini pada anak-anak saya bermula Ramadan 2014. Dan hasilnya, memang diluar jangkaan saya.

Saya jenis pentingkan amalan berpuasa untuk anak-anak saya sejak kecil. Sejak mereka umur 5 tahun saya cuba ajar mereka berpuasa. Orang kata nak melentur buluh biar dari rebungnya. Saya ajar mula-mula setengah hari. Kalau tengok mereka mampu baru cuba habiskan puasa penuh 1 hari.

Untuk kakak memang tiada masalah habiskan puasa penuh sebulan sebab dia dah umur 8 tahun. Cuma anak saya yang nombor 2 ni saya risau dia tak tahan. Dia baru umur 6 tahun.

Jadi saya cuba ajar anak lelaki saya ni puasa penuh tahun ni. Start dengan berikan mereka SET KANAK-KANAK SHAKLEE. Saya mula berikan selepas seminggu berpuasa.

Memang syukur Alhamdulllah, saya sendiri tak menjangka. Nampak perbezaan sebelum dan selepas pengambilan. Di awal seminggu puasa nampak mereka lesu je bila sampai petang. Selepas start consume set ni, sampai Maghrib pun masih bertenaga lagi.

Mereka ni sekolah kebangsaan pagi dan petang sambung pulak sekolah agama. Yang bagusnya lepas waktu sekolah agama boleh lagi main bola dengan kawannya yang tak puasa. Malam pulak gilir-gilir ikut saya dan suami pergi terawih.

Hasilnya kakak dapat puasa penuh tahun ni manakala adiknya yang 6 tahun tertinggal satu hari puasa. Dia tertinggal puasa sebab terlalu ngantuk masa nak balik kampung nak dekat hari raya hari tu. Tak bangun sahur.

"Umi, sok Ameer puasala sebab hari ni  Ameer tak larat nak puasa".
"Esok mana boleh puasa Meer, esok dah Hari Raya. Takpe tahun depan Ameer puasa penuh ye".

Punyala dia gigih nak ganti jugak puasa dia yang tertinggal tu.

Kerana mampu puasa penuh, cikgunya pun reward mereka duit raya lebih dari kawan-kawan yang tak berpuasa penuh. Seronoklah puasa anak-anak saya tahun ni. Kami suami isteri pun reward juga 'angpau' lebih sikit berbanding tahun sebelumnya. Saje nak bagi semangat untuk mereka.



Saya nak tanya ada tak ibu bapa yang tak sayangkan anak-anaknya?

Ada setengah yang berpendapat fakta itu benar kerana kalau tak sayang pasti takkan ada kes buang bayi, kes anak-anak ditinggalkan oleh ibu atau bapa mereka semasa kecil.

Sebenarnya semua itu bergantung kepada individu. Kepada anda-anda di luar sana.. tepuk dada, tanyalah selera.

Kepada yang merasakan anda sayangkan anak-anak anda, cuba tanya diri sendiri..

KITA SEBAGAI IBU BAPA, APA YANG DAH KITA LAKUKAN UNTUK TUNJUKKAN KITA SAYANGKAN ANAK-ANAK KITA??

Yang kebiasaanya pastilah kita sediakan segala keperluan mereka.

Berikan kasih-sayang, berikan ilmu pelajaran. Juga pastikan anak-anak kita mendapat sumber pemakanan yang sihat dan seimbang.

Ramai ibu bapa yang kata mereka dah cukup bagi makan kepada anak-anak mereka. Tanpa mereka, sedari sebenarnya mereka tidak membekalkan sepenuhnya zat-zat yang diperlukan oleh anak-anak mereka.

Bila anak-anak kekurangan zat, akan terjadilah simptom- simptom berikut:


1. Anak-anak akan mudah diserang demam, selsema
Perlukah kita bazirkan duit untuk beli ubat farmasi atau pergi klinik sedangkan kita tak tahu ubat itu serasi dengan anak kita. Dah tentu banyak tambahan kimia dalam ubat tu.

2. Anak-anak sukar untuk buang air besar.
Ini terjadi apabila ibu bapa tidak membekalkan serat yang mencukupi kepada anak-anak.


3. Anak-anak `eaty picker`/ memilih makan.
Ini boleh terjadi bila anak-anak rasa makanan yang kita hidangkan tak menarik perhatian mereka untuk makan.

4. Anak-anak cepat lesu dan mengantuk.
Bila makan dah kurang, kanak-kanak akan jadi lesu dan mengantuk. ZZZzzzz.....

5. Kurang tumpuan.
Kalau dekat sekolah, cikgu ajar kat depan dia tidur. Kalau kat rumah pulak kalau mak bercakap dia mula la mengelamun je.

Anda sebagai ibu bapa, nak ke anak-anak kita jadi macam tu????

Cuba anda berikan SET KANAK-KANAK SHAKLEE untuk tambahkan zat-zat yang kurang dalam badan anak-anak kita.

KENAPA PULAK SET KANAK-KANAK SHAKLEE??

Di dalam set ni ada
1. Omega guard.
√ penting bagi perkembangan dan fungsi otak.
√ meningkatkan sistem imunisasi.
√ menapis segala virus dan bakteria dari badan.
√ kanak-kanak yang mengambil omega guard mampu mengatasi masalah pernafasan.



2. Mealshake
* mengandungi 19 vitamin utama dan mineral tambahan.
* kaya dengan sumber kalsium dan protein.
* amat diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar, kuat dan sihat.
* pilihan protein soya terbaik anda.
* kaya dengan serat yang baik untuk sistem penghadaman.




3. Chewable Vitamin C
√ membantu mengekalkan pertahanan semulajadi badan.
√ membantu menjaga kesihatan gigi, gusi dan tulang. Ia sangat penting untuk gigi yang kuat dan gusi yang sihat.
√ meningkatkan penyerapan zat besi dari sumber bukan daging.



Sekiranya anda memilih untuk memberikan SET KANAK-KANAK SHAKLEE untuk anak-anak anda. Insyaallah masalah yang biasa anda hadapi di atas dapat diatasi.

TAHUKAH ANDA??

1. Dari lahir hingga umur 3 tahun, perkembangan otak amat peka terhadap pemakanan bayi dan 75% daripada kapasiti otaknya berlaku dalam tempoh yang genting ini.

2. Selepas umur 2 tahun, pengambilan makanan berlemak seharusnya diambil dalam kuantiti sederhana rendah untuk mengelakkan penyakit jantung, kegemukan dan masalah yang lain.

3. Pada umur 5 tahun, 90% daripada perkembangan otak kanak-kanak telah lengkap.

4. Antara umur 11-16 tahun, peningkatan yang besar dalam tumbesaran biasanya berlaku dengan peningkatan berat badan dan pertumbuhan otot yang ketara.


Jadi kalau anda sayangkan anak anda, berilah mereka zat yang secukupnya kerana ia amat penting untuk tumbesaran mereka. Jangan jadi macam saya dulu yang rasa kalau makan sahaja sudah memadai sedangkan mereka tak cukup zat yang mereka perlukan.

Anak-anak adalah aset yang tidak ternilai kepada kita. Ibu bapa yang membina acuan untuk anak-anak. Oleh itu, mari kita sama-sama menjadi ibu bapa yang prihatin dengan pemakanan mereka. Wallahualam.

Anda nak jana pendapatan??
Ingin menjana sehingga 3@4@5 angka sebulan??
InsyaAllah saya akan cuba bantu anda sekiranya anda izinkan.

Syima
0194620792
#yourtrustedshakleedistributor

Jika anda rasa entri ini bermanfaat, sila share

No comments:

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda di sini